The sound I heard
Version 1:
Guitar,
electric bass, drumset
Duration approx
5 min.
Stefan
Klaverdal 2010
The sound I heard
Version 2:
Flute,
Guitar, electronics
Duration approx
6-7 min
Stefan
Klaverdal 2010-11
The sound I
heard is a piece composed to Swedish guitarist David Hrenstam. David and I
discovered that we have a mutual interest in music that includes influences
from different musical genres, improvisation and more. In this piece I have tried to work like
that, to include elements from various genres, but fusing them into this personal
blend.
The reason
for the two versions is that at the time of composing, David had a jazztrio
that I composed to, but when the piece was finished the trio was unfortunately
split. Then an opportunity arose to recompose the piece for flute and guitar.
David suggested that I redo the drumset part into electronics instead. This
second version is somewhat different, but also very good with a strong drive
from the electronics.
Regarding
the composition technique involved (Swedish only):
ŇLnge tyckte jag det var svrt att komponera rytmisk musik med mycket energi. Jag saknade ngot. Efterhand brjade jag experimentera med enkla rytmiska vrden, ett kort och ett lngt. Jag strukturerade dem s att det kom ett kande antal snabba noter, och mellan dem en lng. Allt organiserades med hjlp av fibonacci-serien, som mnga anvnt sig av tidigare. Det fina var att jag nu ntligen hittat ett stt som genererade skenbart enkla rytmiska figurer som svngde! Efterhand har jag filat p metoden och kan nu applicera det p toner, pauser och mnga andra parametrar i en komposition. Bland annat har jag anvnt metoden fr att generera frenklingar av melodik, som t.ex. i ÓThe Sound I HeardÓ.
Ungefr samtidigt blev jag ocks allt mer intresserad av genrer. Jag har alltid intresserat mig fr elektronisk musik, men nu frskte jag anvnda den elektroniska musiken fr att smlta samman akustiska instrument med elektronik. Till skillnad frn mycket jag hrt innan ville jag lta elektroniken vara en egen rst, snarare n att den skulle fungera som en frlngning av instrumentet. Det finns, tycker jag, ett mycket intressant spnningsflt i min musik mellan det klassiska/jazziga i de akustiska instrumenten och det elektroniska/popiga i elektroniken. Det elektroniska kan ocks fungera som en slags bioduk fr instrumentet, tycker jag, dr bakgrundsmusiken om man vill kalla det s skapar en stmning eller ett strre knsla n vad man kan f med traditionella medel.
I ÓThe Sound I Heard Ókomponerades elektroniken ursprungligen som en slagverksstmma, men av olika anledningar valde jag att bygga ut den till elektronik, vilket jag r glad ver idag! Ó